Airplane Alert Binoculars Brightness Caution Check Comment Cross Date Delete Direction Download Info Facebook Location Photo Rotate Search Sketch Star Tag Twitter Undo Video Weather Zoom in Zoom out

Details

BAARN, UT — Sint-Elmusvuur
(Doorverwezen vanaf Sint Elmusvuur)
Ga naar: navigatie, zoeken
Elmo's fire.jpg

Sint-Elmusvuur of elmsvuur is een lichtverschijnsel. Dit verschijnsel treedt op wanneer grote ladingsverschillen worden opgebouwd voordat de ontlading komt. Dan kan het gebeuren dat voorwerpen bij de grond zo sterk geladen worden, dat er (positief) geladen vonken uit weglekken. Dit kan bij uitstekende voorwerpen gebeuren zoals antennes en scheepsmasten. Dit verschijnsel heeft een groen- of blauw-wit-achtige kleur. Wanneer er ook nog een ontlading in de buurt is, kan de bliksem elk moment inslaan. Sint-Elmusvuur mag niet verward worden met een bolbliksem, hoewel de twee fenomenen verwant zijn.

Soms verschijnt elmsvuur op toppen en bergkammen, wat wijst op een naderend onweer. Bij daglicht is elmsvuur natuurlijk moeilijker waar te nemen, maar het sissende geluid ervan en de vreemde gewaarwording van geëlektrificeerd hoofdhaar kan een teken zijn van een ontlading, zelfs bij blauwe hemel.

Benjamin Franklin was de eerste die het vreemde licht herkende als een elektrisch fenomeen.
Etymologie

Sint-Elmusvuur is genoemd naar Erasmus van Formiae, patroonheilige van de zeelui die in het verschijnen van het Elmusvuur voortekenen zagen aangaande naderend onheil.
Vliegtuigen en vulkanen

Vliegtuigen kunnen ook met dit verschijnsel te maken hebben als er in de buurt een vulkaan is uitgebarsten die vulkanische as uitstoot. Doordat de aswolken geen water bevatten verschijnen ze niet op de radar. British Airways-vlucht 9, ook wel Speedbird 9 genoemd, had op 24 juni 1982 als eerste te maken met dit verschijnsel. De combinatie van stofdeeltjes, het aluminium van het vliegtuig en de snelheid leidt tot het zandstralen van het gehele vliegtuig waarbij Elmsvuur is waar te nemen. Daarnaast smelt de as in de motoren samen waardoor deze vastlopen. Bij Speedbird 9 vielen alle vier de motoren uit tijdens de vlucht. De as verhardde even later en werd uit de motoren geblazen, de motoren herstartten, en er kon veilig geland worden op de luchthaven van Jakarta. Door deze ervaring worden piloten inmiddels getraind om Elmsvuur te herkennen en is er een verbeterde communicatie tussen vulkanologen en de luchtvaartindustrie.

Op 15 december 1989 overkwam een KLM Boeing B747-400, PH-BFC, hetzelfde toen die met KLM-vlucht 867 door een vulkanische aswolk boven Alaska vloog met bijna 80 miljoen dollar schade aan het vliegtuig tot gevolg - er vielen geen doden of gewonden. Het vliegtuig wist veilig te landen op het vliegveld van Anchorage.

Top 3 ufo-boeken

  1. 1
    We zijn misschien niet alleen

    Taede A. Smedes

    We zijn misschien niet alleen

    Ufo’s toen en nu

  2. 2
    De ufo’s van Gorredijk

    Taede A. Smedes

    De ufo’s van Gorredijk

    Een historische constructie van een opmerkelijke ufo-golf in 1974

  3. 3
    UFO’s in België en Nederland

    Frederick Delaere

    UFO’s in België en Nederland

    De waarheid achter de waarneming

Reacties

Reacties die niet bijdragen aan een oplossing worden verwijderd. Plaats een melding als u zelf ook een UFO hebt gezien!

Meer: ufo-meldingen uit Baarn, ufo-meldingen uit Utrecht

Foto wordt geladen

EXIF gegevens

Datum en tijd kunnen onjuist zijn wanneer deze verkeerd zijn ingesteld op de camera.